A mai bejegyzésben arról lesz szó, hogy egykor a paraszti közösségekben hogy történt az ismerkedés a fiatalok között. Szépen fel volt építve az udvarlás folyamata, ami faluhelyen egészen másképpen volt, mint a nagy városokban. Falun ismerkedni, a leányoknak udvarolni azonban csak a közösség által elfogadott szigorú szabályok betartásával lehetett. Volt egy általános szabály, mely szerint kizárólag nyilvánosan vagy szülői felügyelet mellett lehetett egymással találkozni. A fiatalok közötti intimitás egyáltalán nem volt lehetséges, vagy csak nagyon szűk intervallumra korlátozódott.

Régi időkben a lányok legnagyobb erénye a szüzességük volt, amire nagyon vigyáztak, egészen a házasságkötésig őrizték. A legénynek ha megtetszett egy leány és szeretett volna vele „együtt hálni” el kellett vennie feleségül. Udvarolnia illett a leánynak hosszú ideig, keményen meg kellett dolgoznia érte, hogy elnyerhesse választottja kezét. Többre is értékelte amikor megkapta, ezért volt akkoriban jóval kevesebb a hirtelen fellángolásokra alapozott házasság.

Az érzelmeket sokszor háttérbe szorította az anyagi helyzet, a létfenntartás kényszere, vagyis a nagyobb hozománnyal rendelkező lányok, és a tehetősebb szülők fiai hamarabb elkeltek. Akkoriban nem létezett a mai korban természetesen elfogadott „párkapcsolat”, a fiatalok az ismerkedést és az udvarlást követően eljegyezték egymást, majd házasságot kötöttek.

A szülők a néphagyományokra, szokásokra támaszkodva arra nevelték gyermekeiket, hogy felnőtt életüket választott társukhoz kötődve, a jót és a rosszat a házasság szent kötelékében együtt éljék meg

A falvakban nem voltak szórakozóhelyek, ezért a fiatalok számára a munkát szándékosan úgy szervezték, hogy vagy a legények és leányok együtt dolgoztak, vagy pedig a lányokat munka közben felkereshették a legények.  Ilyen munkaalkalom volt a tollfosztás vagy a kukoricahántás. Ezen kívül a fiatalok bálokon, vagy a fonóházakban találkozhattak egymással. 

Az ismerkedés legjobb helyszínének mégis a fonóházak bizonyultak, melyek egész télen át tartó munka mellett, a társas élet megélésére és egyben a szórakozásra is lehetőséget nyújtottak. A fonók segítették elő a kapcsolatkötést, hozzájárultak a párok kialakulásához, a kapcsolatok ápolásához. A fonóban a munka közben népdalokat énekeltek, népi költeményeket szólaltattak meg, népi játékokkal szórakoztatták egymást.

Mikor a legények késő délután megérkeztek zálogot lophattak maguknak, ha szemet vetettek egy leányra. Ekkor a legények elkapták a kiszemelt lány orsóját, vagy guzsalyfejét, ez volt az „orsószüret”. A leányok csak csókkal, öleléssel válthatták ki azt. Egy kis vers is született erről, melyből idézek:

„Az idősbje ott ül a kemencze mellett,

Csepü-darabokból bajszot rak a gyermek,

Kis öcscse már alszik, felfeküdt a padra;

Mellette gyököntve dorombol a macska.

 

Szomszéd s komámasszony titkosan susognak

Ki tudhatná végét, hosszát a dolognak!

Egyik állítást a másikkal lerontják,

Ami meg se történt, még azt is elmondják.

 

Tovább lányok, ifjak ülnek csinos renddel.

Vidám nevetés közt apad a len s kender.

Ott egy fürge barna orsóját elejti,

S szemét ama sugár legénykén felejti.

 

Aki bizony nem rest, gyorsan érte hajlik,

Szíve dobogása majd hogy ki nem hallik,

Régen lesé már ő ezen kis jószágot,

Föl sem is cserélné érte a világot.

 

Kapdossa a többi . . . Mind vágynak reája,

Hisz e lány a falu legszebb tulipánja,

Orsóját az ifjú jó magasra tartja,

Nevet Örömében csókra sóvár ajka.

 

S győzelme jelével megy a lány elébe,

Forró epedéssel súgja a fülébe:

Eszem a kis szádat, én édes szerelmem,

Váltsd ki ezt az orsót, most mindjárt itt helyben!

 

Váltsd ki tulipántom, ne piruljon arczod,

Avagy te a csókot büntetésnek tartod?! . . .

Hej tudom a bajt már …! volna csak itt Pista,

Egy csókjáért kettőt, hármat adnál vissza.

 

Fáj a szíved érte, a szemedből látom,

Megyek, hívom tüstént, úgyis jó barátom.

Légy boldog ám véle! … ha nem szeretsz engem,

A más szerencséjén hadd örüljön lelkem.

 

Eképen évődik, úgy tesz mintha menne.

Neheztel a lány. Ő gyönyörködik benne.

Hiszen tudja jól, hogy bár ki fia volna,

Szerelmes galambja máshoz nem hajolna.

 

Isten áldjon meg hát! szól a hamis fajta.

Biztatja a többi: no csak rajta, rajta!

S már ha ennyibe van, mit tegyen a lányka,

Csak hogy el ne menjen, orsóját kiváltja,

 

Sokszor mondta már, hogy Övé szíve lelke,

De szavait csókkal le nem pecsételte.

S hogy először is most sok szem látta csókját,

Szégyenkedve rejté kötényébe arczát.

 

Szól a házi asszony: „Elég is lesz mára,

Rég volt, hogy az óra tizenegyre jára –

Folytatjuk, ha Isten segít holnap este,

Én szívesen látom, akinek lesz kedve”

 

 

Réső Ensel Sándor: Magyarországi népszokások 

Magy. Erd. Kép. 1854. 2 köt. 29-31. Vas. Újs. 1865. 6. sz.

A leányoknak is volt lehetőségük kifejezni, ha megtetszett nekik egy legény. Ilyenkor a leány „élve kikívánta” a legényt az udvarra, ahol szabad volt a csók. Sokáig nem illett kint maradni, mert az a leányra nézve megszégyenítő volt.

Párosító játékokat is játszottak a fonóban közülük egyik volt a „szerető vallatás”, melynek során egy leány minden fonó guzsalyából körben egy kis kendert kihúz, azt a kezében tartott tányér vízbe mártja és egy gyertyánál szárítja. Egy másik leány belép a körbe, és addig beszél, mesterkedik, míg el nem cseni az előbbi lánytól a kendercsomót. Ezután az első leány fondorlatos módon ismét visszaszerzi a csomót és abból mindegyik fonónak ad, hogy egye meg a választott párjával. Majd miután kiosztotta körbe valamennyit, elkezdi vallatni a fonókat sorra, hogy ki kivel ette meg a kendercsomót? Addig addig kérdezgeti őket, míg a lányok pironkodva meg nem nevezik az udvarlójukat.  (Réső Ensel Sándor: Magyarországi népszokások – leírása alapján)

 

„Az ifjú legények és leányok párosító játékokat is játszottak, amelyen rajtuk kívül többnyire csak néhány felnőtt asszony vehetett részt, de csak vigyázóként, muzsikásként vagy segítőként. Ezek helyszíne többnyire a település ismerkedő és udvaroltató helyei voltak.  Például a fonó- vagy fosztó-ház, tánc- vagy bálos-ház, esetleg legény- és leánybandáknak használatba adott tágas pajták, kocsiszínek vagy üres magtárak. Főleg nagy- és kisfarsang idején, vagy az aratást és szüretet követő bálidőben került sor efféle játékokra, ezzel is segítve a párválasztást és udvarlást, megalapozva a leánykérést.”

  

Remete Farkas László 

RÉGI-NÉPI, IFJÚSÁGI JÁTÉKOK „Magyarság hagyománya és története” könyvsorozat XII. kötet

Leave A Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük